Vår strategi
Postens konsernstrategi handler om å utvikle en kundeorientert, nordisk, integrert og industrialisert post- og logistikkvirksomhet.
- Konsernet skal utvikle ledende posisjoner i alle de nordiske landene innenfor valgte tjenesteområder. Vi skal tilby nordiske løsninger til kunder i det nordiske markedet.
- Konsernets verdikjeder skal reduseres i antall og integreres i ett distribusjons- og terminalnettverk med en koordinert kundefront. Informasjon om produkter og kapasitet skal være tilgjengelig i hele verdikjeden på tvers av geografi og organisatorisk enhet.
- Konsernet skal skape økt kundeverdi og konkurransekraft gjennom standardisering, utvikling av modulbaserte løsninger, industriell skreddersøm og kontinuerlig forbedring.
Hovedmål og strategier
Hovedmålene tar utgangspunkt i de krav og mål som er satt for virksomheten, og er:
- fornøyde kunder
- ledende markedsposisjoner
- lønnsom vekst og konkurransedyktig verdiutvikling
- attraktive arbeidsplasser og godt arbeidsmiljø
Posten har definert følgende konsernovergripende og felles utfordringer for å utvikle konsernets forutsetninger og evner til å oppnå konsernets hovedmål:
- Sterkere kundeorientering og «vinne kundens hjerte»
- Styrke kryssalg og synergiuttak
- Industrialisering og kontinuerlig forbedring
- Ledende miljøposisjon som konkurransefortrinn
- Attraktiv arbeidsplass, ledende innen HMS
- Kommunisere med markedet gjennom to merkevarer, Posten og Bring